قلم نوشت من

طنز، دل نوشت، خبر،جملات فلسفی، شعر و ...

قلم نوشت من

طنز، دل نوشت، خبر،جملات فلسفی، شعر و ...

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
تبدیل تاریخ
فال حافظ
با تشکر از حضور شما

مصاحبه با مونالیزا

چهارشنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۲، ۱۰:۲۳ ق.ظ


مصاحبه با مونالیزا


سلام خانم مونالیزا برای من افتخار بزرگی که تونستم به موزه بیام و شما رو ملاقات کنم لازم می دونم قبل از شروع، از اینکه مصاحبه رو پذیرفتید تشکر کنم . تا جایی هم که اطلاع دارم خیلی کم به درخواست های مصاحبه جواب مثبت می دین.
•    بله خواهش می کنم ، راستش من زیر بار هر مصاحبه ای نمی رم . می دونید خبرنگارا، آدمو زیر سوال می برن و دردسر میسازن ! بعد خودشون چیزی رو که دوست دارن چاپ می کنن.


بله حق با شماست . قبل از انجام مصاحبه فرمودین که قبول کردن این مصاحبه فقط بخاطر ایرانی بودن من هستش علتش رو توضیح میدین؟
•    وقتی شنیدم امروز یه ایرانی به پربازدیدترین موزه جهان اومده و میخواد منو ببینه .نمی تونم انکار کنم که خودم هم خوشحال شدم.چون نام ایران برای من همیشه نشانه اقتدار، جامعه پذیری و فرهنگ بوده.این نیاز رو درمن بوجود آوردی که با کسی حرف بزنم که منو بفهمه و دارای درک بالایی از نظر فرهنگ باشه .


ممنون از حسن نظر شما راجع به کشور عزیزم ایران، می فرمودین!
•    وقتایی که دلم میگیره به بخش ایران می رم و لازمه بگم  ما دوستای خوبی برای هم هستیم لوح حمورابی منو خیلی آروم میکنه وقتی می بینم با اولین و بزرگترین قانون مدون جهان، دوست هستم افتخار بزرگی برای من هستش مخصوصا که قوانین موجود درآن که شامل روابط افراد با یکدیگر، با تکیه بر عوامل مهم اقتصادی، قوانین خانوادگی، تجاری، کیفری و  مخصوصا" حقوق زنان است، از این دوستی بر خودم می بالم. 


دیدگاه شما نسبت به زنان  در ایران چیه؟
•    من وقایع ایران رو دنبال می کنم . زنان ایرانی در حال ربودن گوی تحصیل علم و دانش هستند و احراز کسب رتبه در بخشهای مختلف اجتماعی، هنری و این در قیاس با جوامع عربی  قابل تحسینه .البته باید این نکته رو یادآور بشم که چرا اعراب رو مثال زدم در حالی که نژاد شما کلا" از اعراب جداست ولی با توجه به اینکه در منطقه خاورمیانه هستین ونزدیکی با کشورهای عربی و بخصوص دین شما که اسلام هستش باعث شده که متاسفانه در دنیا همراه  با کشورهای عربی ازتون یاد بشه و این وظیفه نسل امروزی، نویسندگان، سیاسیون و ورزشکاران و صاحبان قلم و حتی جامعه روحانیت شماست که ایرانی را به جهانیان بشناسونه. جا داره از  دیدی که مردان ایرانی نسبت به زنان جامعه خودشون دارن و دستشون رو باز گذاشتن برای انجام فعالیتها که قابل ستایش هستش . من ، به عنوان یک زن، از طرف زنان جهان از جامعه مردان ایرانی که به این امر مهم دید باز و نگرش مثبتی دارن تشکر می کنم. اقدام جالب خانم آمنه بهرامی در قبال قانونیت دادن به قصاص اسید پاشی در ایران یکی از نکات قابل ذکره و این ایثار نام ایشان را در دنیا ماندگار کرد. که دو چشم بخشیده شوند تا میلیون ها چشم باز شوند چون نظیراتفاق برای من هم افتاده بود. در سال ۱۹۵۶ شخصی اقدام به پاشیدن اسید به من  نمود که مرمت آن سال‌ها به طول انجامید.



بعد از اون واقعه خبر ی رو شنیدم که  خانمی روسی به طرف شما فنجانی را پرت کرد .در مورد علت انجام این کار می شه توضیح دهید؟
•    این زن یک فنجان از کیف خود درآورد و از بالای سر مردم به سمت من پرتاب کرد.
یکی از مدیران موزه گفت: این زن روسی از مشکل روانی رنج می‌برده  و با این عمل قصدداشته توجه خودشو به سوی دیگران جلب کنه
این زن روسی در روز واقعه در مقابل نگهبانان موزه هیچ مقاومتی نشان نداده  و خودش رو  را تسلیم کرده است.


شما در کتاب سرزمین لوور به عنوان زن برتر این موزه شناخته شده اید. ضمن تبریک این موضوع، اگر سخنی در این رابطه دارید خوشحال میشم بشنوم.
•    بله درکتاب سرزمین لوورکه به  انتخاب مرد و زن برتر این موزه در میان آثار هنری پرداخته،  عنوان زن برتر لوور به من و عنوان مرد برتر به فتحعلی شاه قاجار بعنوان خوش‌تیپ‌ترین چهره با ریش‌های بلند و کتی طلایی اهداء شده،  می بینید یه پیوند دیگه من با ایرانیان !


چه رازی در این لبخند شماست که همه را جذب خودش کرده؟
•    ببینید، مطلبی که کشف کردن اینه: به گزارش بی.بی.سی، استاد دانشگاه هاروارد اعلام کرده: در تابلوی معروف داوینچی، لبخند تنها هنگامی برچهره من  ظاهر می شود که بیننده، به بخش های دیگر صورتم و به جز لب هام نگاه می کنه.


ولی می شه بگین استنباط شما از این مطلب چیه یعنی خودتون چی میگین ؟؟
•    آفرین! با این سوالت معلوم شد که قبول کردن مصاحبه با تو بیخود نبوده، منم می گم چرا کسی این سوال رو از خود من  نمی پرسه؟ به نظر میاد بعضی مواقع لبخند می زنم درسته، اما باید دید معنی این لبخند چیه؟ آیا من فرد خوشبختی هستم و دارم لبخند می زنم؟ آیا درونم منو به لبخند وادار می کنه؟ و بعضیا فکر می کنن فقط بخاطر زن بودنم و به خاطر زیبا جلوه دادنم به اثر، لبخند می زنم! 


می شه بیشتر توضیح بدین؟
•    لبخند من مفهوم کلیدی اثر است و نمادگرایی موجود در آن از لحاظ تاریخ هنر مهم به حساب می آید اگر به لبخند من  دقت کرده باشید به گونه ای دیده می شود که مشخص نیست آیا واقعا" لبخندی در کار است یا نه؟ آیا لبخند من فقط حرکت بی معنا در لب های من است؟ مسلما" نه! و من لازم می دونم بعد از این همه سال مهر سکوت رو بردارم و به این سوال جواب دهم .


بفرمایید
•    دوست عزیز! مگر جز این است که شاعر نامدار کشور شما سعدی فرموده:
بنی آدم اعضای یکدیگرند    که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی بدر آورد روزگار    دگر عضوها را نماند قرار

حالا شما چگونه از من انتظار دارید ساکت باشم وقتی می بینم دروغ سراسر جهان را فرا گرفته ! در واقع خنده  ی تلخ من از گریه غم انگیزتر است/ کارم از گریه گذشته، بدان می خندم. به همین دلیل ، افراد منو متفاوت می بینند.


یعنی وجود دروغ در جامعه و اثراتش  رو خیلی جدی میبینین؟
•    بله عزیزم. دروغ نیروی خود را از راستی می‌گیرد، یعنی چون اکثر افراد جامعه راست می‌گویند، دروغ دروغگو باور می‌شود و الاّ اگر همه دروغ می‌گفتند هیچ کس دروغ دیگری را باور نمی‌کرد  و این یه امتیاز برای کشور شماست و نشان دهنده اینه که کشور شما بر پایه ای استوار شده که دروغ در آن جایگاهی نداره. در واقع  همان طور  که در دین شما از دروغ به عنوان یه عمل نکوهیده و گناه یاد شده  همچنین انجام ندادن  این عمل به عنوان فرهنگ و باور هم جایگاه خودشو تثبیت کرده و حیفه با زیر پا گذاشتن این عقیده  بهم بخوره. داستانی از کوروش رو برات میگم تا موضوع کاملا" روشن بشه.


بله! منم خیلی مشتاقم تا بشنوم.
•    روزی بزرگان ایرانی و موبدان زرتشتی از کوروش بزرگ خواستند که برای ایران زمین نیایش کند و ایشان اینگونه فرمودند :خداوندا ، سرزمینم ومردمم را از دروغ  و دروغگویی به دور بدار...!پس از اتمام نیایش عده ای در فکر فرو رفتند و از شاه ایران پرسیدند که چرا این گونه نیایش نمودید؟! فرمودند : چه باید می گفتم؟
یکی گفت : برای خشکسالی نیایش مینمودید !
کوروش بزرگ فرمودند: برای جلو گیری از خشکسالی انبارهای آذوقه وغلات می سازیم...
دیگری گفت : برای جلوگیری از هجوم بیگانگان نیایش می کردید !
پاسخ شنید : قوای نظامی را قوی میسازیم واز مرزها دفاع می کنیم...
و همینگونه پرسیدند و به همین ترتیب پاسخ شنیدند...
تا این که یکی پرسید : منظور شما از این گونه نیایش چه بود؟! کوروش تبسمی نمود واین گونه پاسخ داد :
من برای هر پرسش شما ، پاسخی قانع کننده آوردم ولی اگر روزی یکی از شما نزد من آید و دروغی گوید که به ضرر سرزمینم باشد من چگونه از آن باخبر گردم واقدام نمایم؟!
 پس با این اوصاف و با دید بزرگان شما، حیف نیس تو جامعه تون دروغ شکل بگیره . این روزا هر کجا سر میزنی از کوچک و بزرگ ، مرد و زن و خلاصه همه اقشار جامعه  به نوعی از پیامدهای این معضل ناراضی اند و بهتره به این نکته دقت کنیم که شاید همه ی این آدما از دروغگویی بیزار باشند ولی وقتی در جایگاهی خاص و دشوار قرار می گیرند دروغ، اولین انتخاب آنهاست. دوست عزیز ! فکر نکن این موضوع فقط مختص ایرانه نه! همه جای دنیا این مشکل به عناوین مختلف از سوی دولتمردان و مردم عادی صورت می گیره . در اثر ماندگار آقای فرهادی در فیلم جدایی نادر از سیمین، گرچه به طرز تحسین برانگیزی به وجود اختلاف طبقاتی و دیدگاه مذهبی و اخلاقی ایران پرداخته ولی مهمترین موضوع آن پرداختن به مسئله دروغ بود و به همین دلیل جوایز زیادی را کسب می کنه. چون دروغ، معضل بزرگ جهان امروزه و در این فیلم همه این موضوع رو به خوبی درک می کنن. دوست من ! بیاییم از کسانی شویم که به راست گویی روی آورند ودروغ را از سرزمینشان دور ساختند که هر عمل زشتی صورت گیرد ، اولین دلیل آن دروغ است.


از شما بسیار ممنونم، توضیح کامل و گویایی دادید. اگر نکته ی دیگری در ذهن دارید لطفا"  بفرمائید.
•    منم از شما  ممنونم. دوست دارم اگه یه بار دیگه مصاحبه ای انجام دادم روزی باشه که  لبخند من، نشانه ی خوشبختی من  و خوشبختی همه عزیزان باشد و این بار دیگه رازی در میان  نباشد.

(یلدا)
                                                                     

  • یلدا

نظرات  (۲)

واقعا لذت بردم
  • فاطمه میرزایی
  • فوق العاده  زیباست

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">